Saturday, May 21, 2011

hidayah Allah

memang sesuatu yang kita jarang nak fikir
tapi bila fikir rasa bercampur baur
kadang rasa hendak minta Allah berikan
kadang rasa cam tak ready je
boleh?

aku sekarang selalu berfikir
kalau Allah ambil nyawaku malam ini,
mati katak je!

betapa kerdil hambaMu ini ya Allah!
tak tertanggung rasa azab Mu ya Allah!
aku tak sempat lagi beramal dan membawa bekalan ku
untuk bertemu denganMu ya Allah!

aku kadang dah fikir gitu tapi
masih tak mengambil kesempatan yang tinggal
terusan tidur tak ingin nak bangun ditengah malam
sampai bila aku ni nak sedar!

Allah paling murka pada hambaNya yang sudah belajar dan ada ilmu
tapi tak dibuat berbanding orang yang memang tak belajar dan takde ilmu
ustazah Nasiah kata semalam.

Borak ngan mama semalam,
nak hadir kelas/usrah dan majlis agama
yang muda-muda takde
hanya makcik-makcik yang senior aje
ada ke?
Maut itu tak mengenal usia.

mari kita sama-sama cari ruang dan peluang
menambah ilmu di dada
persiapan untuk akhirat kelak
yang abadi
jangan sampai berputih mata
bertemu Allah dalam kekufuran
Ya Allah kau lindungilah hambaMu

bacaan selepas tahiyat akhir sebelum bagi salam
1. Allahoomma  inni a'uu zubika min azaabil qobri
2. wa a'uu zubika min azaabi jahannam
3. wa a'uuzubika min fitnatil dajjal
4. wa a'uuzubika min fitnatil mah yaa wal mamaat

ertinya:
1. aku berlindung dari-Mu ya Allah dari siksa kubur dan
2. aku berlindung dari-Mu ya Allah dari siksa jahanam dan
3. aku berlindung dari-Mu ya Allah dari fitnah dajjal dan
4. aku berlindung dari-Mu ya Allah dari fitnah hidup dan mati

source: dari ustazah Nasiah,


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin