Wednesday, August 18, 2010

i'm disturbed

salam ramadhan. this has been a disturbing few days for me. It has been going on for far too long. apa nak jadik dengan komuniti kita hari nih? hari2 pon mesti ada news. social problem. umat Islam yang telah pudar jati dirinya. Banyak sangat sosial problem yang berlaku di sekeliling kita.

I'm thinking of it as a challenge for us and opportunity to be better. What has been the caused of all this nonsense. Jahil kita hari ini adalah lebih jahil dari umat jahiliyah pada zaman Rasulullah SAW. At least that time there has no guidance, no religion for them to hold on to. But us now are clearly has been a borne Muslim and Islam are our faith and believes. But yet we are much worse than the "Jahiliyah". 

Terlalu kejam kita dalam menidakkan hak asasi manusia walaupun sekecil bayi yang belum mengerti walau setitik nilai kehidupan. Anak-anak yang dahagakan kasih sayang dan bimbingan tetapi tidak memperolehinya malah ibu bapa sendiri pun tidak dapat dipercayai. Remaja-remaja hilang identiti diri. Jati diri langsung tiada dalam hati. Kehidupan ikutan barat yang jadi pegangan dan matlamat yang tidak nyata. 

Zina itu perkara biasa dalam kehidupan zaman moden. Moden ke? Apa yang berlandaskan budaya barat itu moden. Ade ke? Bukan semua nilai dari barat itu tak baik. Malah ada yang patut kita contohi. Like their ways of showing loves with hugs and kisses publicly but of course for us yang halal dan sopan sahaja kan. Or their reading habits. But than we tend to follow those negatives culture. Apa tak reti berfikir kah kita. Tak dapat nak bezakan yang baik dan buruknya. Pakaian kita yang terdorong dengan etika pakaian barat yang less is more... club?...drinking and smoking.... sedang sekolah dulu ustazah dah ajar itu kencing syaitan... but still dek nak dikatakan moden and in...wah bukan main hebat menikmati....pandai pulak tuh with the different types and ways to have it. And worse still flip in some of our magazines.... adalah ruangan or pages of some event held and this so called socialite attended it was of course some of them was well known muslim and proudly holding a wine glass. Hebat sangatkah...class kah?.... Nauzubillah....

Moral of the story... Marilah kita beramai2 fikir sejenak. Look into the root cause of the dilemma we are facing today. What is our contribution. What we can do! Semoga Allah memberi petunjuk kepada kita! Amin. Wassalam

2 comments:

Roz Razalli said...

Salam Tenah,

ye laa, banyak benda yg perlu ditakutkan skarang, especially when things happen right in front of our eyes...

rasa kadang2 tu semua adalah balasan Allah sbb kekufuran kita sendiri... Tapi tu laa, seboleh mungkin, let us play our part as good Muslim ourselves, dan sentiasa mendapatkan keredhaan Allah.. amin.

art said...

salam roz.

yup lah roz! let us remind each other. kita kena belajar. walaupun yang paling basic coz yang paling basic tulah kita dah lupa. Insya Allah. Love you my friend.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin